Tuesday 12 July 2011

RELFEKSI MINGGU KETIGA

REFLEKSI HARIAN PRAKTIKUM

TARIKH / HARI         : 6.7.2011 (Rabu)
MODUL                      : Bertema
SUBJEK                    : Bahasa Inggeris
TUNJANG                 : Tunjang Bahasa dan Komunikasi (BI)

Releksi Guru Pelatih           :
1.    Pendekatan  dan Kaedah.

Pengajaran pada kali ini adalah berkaitan dengan pembacaan dan mengeja. Saya telah menggunakan pendekatan berpusatkan guru dengan murid di mana pada awalnya saya mengeja perkataan  “I like mangosteen” dan kemudian diikuti oleh murid-murid secara berulang. Selepas itu, saya telah meminta salah seorang murid mengeja dan membaca ayat tersebut dan diikuti oleh murid yang lain. Saya juga telah menggunakan kaedah penerangan kepada murid berkenaan dengan maksud ayat tersebut iaitu “saya suka buah manggis”.  Penggunaan pendekatan alat bahan pula digunakan sepenuhnya tetapi malangnya murid-murid tidak dapat menghasilkan hasil kerja mereka dengan sempurna kerana kesuntukan masa mungkin disebabkan oleh aktiviti ini terlalu berat. Ini disebabkan dalam aktiviti ini saya meminta murid-murid untuk menggunting huruf dan menampalnya untuk menjadi ayat seperti yang dipelajari dalam masa beberapa minit sahaja. Walaubagaimanapun terdapat murid yang telah mencapai pembelajaran mereka di mana mereka dapat menyiapkan hasil kerja mereka dengan sempurna.



TEKNIK
1)    Menggunakan teknik nyanyian semasa sesi induksi supaya dapat menarik minat murid-murid.
2)    Menggunakan teknik kelas di mana saya mengajar murid mengeja dahulu perkataan dalam ayat “I like mangosteen”
3)    Objektif pada pembelajaran kali ini ada yang tercapai dan ada yang tidak tercapai.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN

1)    Menjalankan aktiviti mengikut masa yang telah ditetapkan.
2)    Menjalankan aktiviti dengan mengikut kemampuan murid dan kesesuainya dengan masa yang diberikan.
3)    Saya akan mengubah teknik pengajaran saya dengan caralebih bersemangat untuk mengajar dan mengelakkan gangguan dari anasir luar.

No comments:

Post a Comment