Sunday 26 June 2011

REFLEKSI MINGGU PERTAMA

REFLEKSI HARIAN PRAKTIKUM

TARIKH / HARI         : 24.6.2011 (Jumaat)
MODUL                      : Asas
SUBJEK                    : Pendidikan Agama Islam
TUNJANG                 : Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai

Releksi Guru Pelatih           :
1.    Pendekatan  dan Kaedah.
Pengajaran pada hari ini memfokuskan kepada pengetahuan tentang Rukun Islam. Semasa menjalankan aktiviti ini saya menggunakan pendekatan berpusatkan guru, murid dan bahan. Dalam pendekatan berpusatkan guru saya menggunakan kaedah penerangan kepada murid untuk menjelaskan apa itu Rukun Islam dan senarai yang terdapat dalam Rukun Islam iaitu  mengucap dua kalimah syahadah, solat lima waktu, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan mengerjakan ibadah haji bagi mereka yang mampu. Tetapi pada awal permulaan pembelajaran saya telah menggunakan kaedah nyanyian tentang Rukun Islam supaya murid dapat menyebut dan menyenaraikan Rukun Islam. Didapati murid-murid berasa seronok dan gembira serta dapat menyenaraikan Rukun Islam dengan baik. Selain itu juga, penggunaan alat bahan yang digunakan dalam pembelajaran ini adalah dengan menggunakan kad Rukun Islam. Saya dapati murid-murid amat teruja semasa melihat gambar yang terdapat pada kad  berkenaan malah mereka juga cepat mengingati Rukun Islam.  Saya juga menggunakan pendekatan berpusatkan murid dengan bahan di mana murid-murid akan menjalankan aktiviti untuk membuat pokok bungan supaya menempatkan lima Rukun Islam disetiap kelopak bungan tersebut. Saya dapati murid-murid amat seronok dalam menjalankan aktiviti ini serta mereka juga bersaing dalam menjalankan aktiviti semasa menjalankan aktiviti berkumpulan di mana mereka akan memperlihatkan hasil kerja berkumpulan yang paling menarik.

TEKNIK
Dalam pembelajaran ini saya menggunakan teknik penyoalan dan teknik memberi arahan . Semasa aktiviti ini dijalankan saya memang perlu menggunakan teknik sebegini supaya murid-murid dapat memberi tumpuan dan fokus terhadap pelajaran pada hari ini. Saya juga akan menggunakan teknik ulangan supaya murid-murid dapat mengingati apa yang dipelajari. Selain itu juga, saya melaksanakan teknik memberi arahan terutamanya semasa menjalankan akativiti membuat pokok bunga Rukun Islam. Objektif yang dicadangkan adalah tercapai kerana saya dapati semua murid terlibat dalam aktiviti ini dan mereka dapat mengingati lima Rukun Islam.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
Saya akan menyediakan aktiviti yang menarik lagi supaya ia dapat meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Malah saya juga perlu memberi arahan yang lebih jelas kepada murid supaya mereka memahami isi pelajaran pada hari tersebut.

Wednesday 22 June 2011

JURNAL MINGGU PERTAMA

PENULISAN JURNAL
MINGGU : 1 PRAKTIKUM

TARIKH         : 20 JUN HINGGA 24 JUN 2011
TAJUK           : Masalah stress semasa praktikum

MASALAH
            Minggu pertama merupakan mingu permulaan bagi saya untuk mememulakan sesi praktikum fasa 2 ini. Saya akan menjalani praktikum di Tabika saya sendiri selama empat belas minggu. Saya mengalami masalah yang silih berganti dan bertukar-tukar. Terdapat banyak dugaan dan halangan yang perlu saya tempuhi semasa menjalani praktikum ini. Masalah sebenar saya pada minggu ini adalah masalah stress semasa menjalani praktikium kerana terlalu banyak kerja-kerja yang perlu diselesaikan. Masalah ini muncul apabila kelas saya telah mengalami kebocoran atap dan menyebabkan  fail portfolio saya basah. Tetapi saya bernasib baik kerana bahan di dalamnya tidak mengalami kerosakan yang  teruk hanya fail sahaja yang kulitnya menjdai lembik. Selain itu, pada minggu pertama ini terlalu banyak kerja-kerja dari jabatan yang perlu saya selesaikan dengan secepat mungkin.  Saya juga telah terpilh dalam menyertai persembahan koir. Namun begitu saya menolaknya kerana ada perkara-perkara yang perlu dilesaikan.Oleh yang demikian sebagai seorang guru, saya harus pandai menyesuaikan diri sendiri agar dapat mencapai matlamat yang diinginkan. Maka tidak hairanlah dalam suasana seperti itu, latihan mengajar sering menimbulkan kebimbangan, keresahan dan ketegangan perasaan di kalangan guru-guru yang menjalini sesi praktikum seperti ini. Penyelesaian bagi masalah stress ini perlu  dicari dengan segera kerana jika masalah ini ditangguhkan maka ia kan menjadi beban pada diri saya, Oleh itu, ia akan mengganggu sesi pengajaran dan pembelajaran saya terhadap kelas dan murid. Saya tidak ingin masalah ini terjadi namun begitu ia tidak dapat dielakkan.
ANALISIS MASALAH
            Menurut Fortana dan Abouserie (1993), stress adalah sesuatu yang lazim terdapat dalam profesion yang terlibat dengan perhubungan manusia. Profesion keguruan adalah salah satu tugas yang mempunyai hubungan secara langsung dengan manusia terutama dengan pelajar-pelajar. Oleh itu saya perlu memikirkan bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah ini dengan merujuk dan meminta bantuan daripada rakan-rakan. Tindakan-tindakan yang responden untuk mengatasi masalah stress ialah seperti menghiburkan hati dengan berbual-bual dengan rakan.
            Setelah pemerhatian dan perbincangan yang dijalankan bersama-sama dengan rakan-rakan, beberapa hasil telah saya dapati antarannya :
-       Masalah stress sememangnya mengganggu kehidupan seorang guru.
-       Stress akan menyebabkan pengajaran dan pembelajaran yang terganggu.
-       Emosi guru akan terganggu dan murid-murid turut menjadi mangsa keadaan.
-       Guru pelatih akan menghadapi kecelaruan mental.
Andaian yang saya boleh buat terhadap permasalahan ini ialah stress dapat dicegah sekiranya saya berfikiran positif untuk mengatasinya. Jika saya tidak menjadikan sesuatu perkara itu membebankan, maka stress itu tidak akan wujud. Saya sepatutunya merasakan stress yang dihadapi sebagai tanggungjawab bukannya beban atau kecelaruan mental. Stress yang dihadapi sememangnya mengganggu saya.

CADANGAN.
Langkah-langkah yang perlu saya ambil adalah seperti berikut :
1)    Meluahkan perasaan kepada rakan-rakan.
2)    Menceritakan pengalaman mengajar kepada rakan-rakan dan bersukan pada waktu petang.
3)    Mengurangkan tekanan dengan berjalan-jalan dan bersiar-siar serta membaca buku bagi menghilangkan stress.
4)    Merenung sejenak sebelum masuk ke dalam kelas dan berbual-bual dahulu dengan murid-murid.
5)    Melayari internet ataupun bermain game.
6)    Mendengar dan melihat pengalaman orang lain mengatasi stress dan sentiasa bersiap sedia ketika penyeliaan yang akan dilakukan.

TEMPOH MASA
Saya akan cuba mengatasi masalah ini secepat mungkin bagi menstabilkan emosi saya dalam kehidupan seharian saya.

TINDAKAN SUSULAN
Isu  stress ini telah saya pantau dan cuba diatasi dari peringkat awal kerana tempoh penyelesaian tidak mencukupi. Saya perlu merasakan masalah stress yang dihadapi adalah perkara biasa dan tidak menjadi beban pada diri saya. Setiap penyeliaan akan dilakukan maka stress saya tidaklah begitu tinggi kerana saya membuat persediaan awal sebelum penyeliaan. Cuma perassan cemas sahaja yang menghantui diri saya. Namun, saya masih dapat mengawalnya. Masa yang ada saya isikan dengan sebaik-baiknya antaranya dengan merancang pengajaran , membuat rancangan mengajar dan mengemaskini kerja-kerja yang belum selesai.

KESIMPULAN
            Dapat disimpulkan bahawa masalah stress ini boleh diatasi dengan pelbagai cara. Personaliti dan keupayaan guru itu sendiri adalah menjadi ukuran bagi menyelesaikan masalah ini. Hasil daripada permerhatian ke atas kes-kes yang sebegini, ia dapat di atasi dengan mudah oleh para-para guru sekirannya guru dapat menarik minat dan perhatian murid-murid semasa sesi pengajran dan pembelajaran. Guru juga perlu tegas dan member arahan yang tepat dan mudah difahami oleh mereka dan seterusnya member ganjaran dan pujian kepada mereka yang Berjaya. Guru juga perlu memwujudkan suasana pembelajaran yang menarik dan selesa serta sentiasa member pemantauan terhadap tingkah laku dan gerak-geri mereka semua. Dengan cara ini masalah kebisingan akan dapat diatasi oleh guru tersebut dan sekaligus masalah stress yang dialami oleh guru akan dapat dihindarkan. Seorang guru perlu berfikiran terbuka dan sentiasa berusaha mengatasi masalah yang berlaku dan sekiranya saya masih lagi mengalami masalah ini saya akan menanganinya dengan tenang dan bijak.

Sunday 19 June 2011

SEJARAH TABIKA KEMAS KG. SETANGGI

Kelas Tabika KEMAS Kg. Setanggi telah ditubuhkan pada tahun 1989. Pada masa itu guru yang mengajar di situ adalah Pn. Rohaya bt. Aziz. Namun begitu tabika ini terpaksa ditutup pada tahun 1995 akibat daripada sebab-sebab yang tertentu. Pada tahun 2004, tabika ini telah dibuka semula akibat daripada permintaan penduduk Kg. Setanggi untuk kemudahan anak mereka belajar di situ. Guru yang mengajar ketika itu adalah Cik Hjh. Hamsiah sehingga 2006.
Logo KEMAS

Kemudian guru berkenaan ditukarkan ke tabika lain atas arahan pejabat. Setelah itu muncul pula Pn. Suhana nutuk menggantikan tempat beliau. Pn. Suhana mengajar di situ selama 2 tahun sahaja iaitu bermula dari tahun 2007 sehingga 2008. Beliau juga dipindahkan ke tabika lain atas arahan dari pejabat. Pada tahun 2009 pihak KEMAS Telah menghantar Cik Zuraidah binti Safar untuk menggantikan tempat beliau sehingga kini.